2018/2019

„ W trosce o rozwój czytelnictwa”

      II półrocze roku szkolnego 2018/19 obfitowało w konkursy i akcje czytelnicze.  Wszystko po to, żeby młodego i starszego czytelnika zachęcić do sięgnięcia i przeczytania książki. W ten sposób starano się przede wszystkim kształtować w uczniach nawyk systematycznego czytania, ale również promowano bibliotekę szkolną i jej zasoby.
      Dla młodszych przygotowano konkurs związany ze znajomością bajek i baśni. Należało odgadnąć, z jaką bajką lub baśnią związany jest rekwizyt przedstawiony na obrazku i zamieszczony w holu przed pokojem nauczycielskim. W każdy wtorek marca pojawiał się nowy obrazek, a uczniowie pilnie śledzili pojawiające się obrazki z rekwizytami i udzielali poprawnych odpowiedzi, wrzucając wypełnione kupony do skarbonek.
     Dla  uczniów  z  klas  IV – VI  przygotowano  konkurs  o  wyższym  stopniu  trudności.  Przez  cały  marzec  ukazywały się plansze z wywieszonym cytatem pochodzącym z lektur szkolnych lub literatury pięknej. Zadaniem konkursowym było odgadnięcie,  z  jakiej  książki  pochodzi  cytat  oraz  kto  jest  jej  autorem.  Biorący udział w konkursie na ogół nie mieli trudności z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi.
    Dla  najstarszych  uczniów  naszej  szkoły  przygotowano  inną  formę  zachęcającą  do  czytania  –  „Randkę  w  ciemno
z książką”
. Nauczyciele przynieśli z domowych biblioteczek książki, do których przeczytania chcieli zachęcić młodzież. Opatrzyli je krótkimi notkami dotyczącymi autora i zawartej treści. Tak pięknie opakowane w formie prezentu książki czekały na tych,  którzy  umówią  się  z  nimi  na  randkę,  czyli  kilka  wieczorów  spędzą  w towarzystwie wartościowej książki, zapoznając się z jej treścią. Szkoda, że tak nieliczna grupa uczniów skorzystała z tej propozycji. Mam nadzieję, że jednak znajdą się jeszcze chętni, którzy sięgną po książkę.
                                                                                                                                                      Oprac. Marta Adamczyk

„Mistrzowie pięknego czytania 2019 wyłonieni”

     W Tygodniu profilaktyki w naszej szkole odbył się konkurs pięknego czytania ph. „ W świecie dobrych wartości”.  Chętni uczniowie  z  klas  IV – VIII  wykazywali  się  umiejętnością  pięknego  czytania  i  właściwej  interpretacji  tekstów  literatury  pięknej, w których przedstawiono bohaterów prezentujących dobre wartości, tj. miłość, dobroć, życzliwość, wzajemna pomoc, patriotyzm, altruizm i inne.
Najpierw uczniowie  prezentowali  wybrany i przygotowany przez siebie tekst, a następnie losowali tekst przygotowany przez komisję konkursową. Wszyscy uczestnicy podeszli do zadania z wielką odpowiedzialnością i sumiennością. A ponieważ wszyscy starali się najlepiej jak potrafili, toteż jury, choć bardzo zadowolone z poziomu prezentacji tekstów, miało niezwykle trudne zadanie wyłonienia zwycięzców. Różnice punktowe były naprawdę niewielkie, a kilku uczniów uzyskało tę samą liczbę punktów.
Po raz pierwszy odstąpiono od przyznania trzech pierwszych miejsc,  wyłoniono czterech laureatów, którymi zostali:
Julia Okaz z kl. V, Milena Zelek z kl. V, Magdalena Gagatek z kl. VII,  Magdalena Cieśla z kl. VII.
Laureatom i wszystkim biorącym udział w konkursie  gratulujemy umiejętności pięknego czytania i zachęcamy do systematycznego czytania książek oraz do udziału przyszłorocznym konkursie o tytuł mistrza pięknego czytania.
                                                                                                                                                      Oprac. Marta Adamczyk

Pasowanie na czytelnika 2019

     26 marca 2019 r. odbyło się w naszej szkole pasowanie uczniów klasy I na czytelników biblioteki szkolnej. Zanim jednak dokonano  włączenia  pierwszoklasistów  w  poczet  czytelników  naszej  biblioteki,  zaproszono  ich  do  niezwykłej krainy bajki i baśni. 
Dla młodszych kolegów przedstawienie przygotowali uczniowie klasy V pod kierunkiem bibliotekarza. Na scenie kolejno pojawiały się następujące  postaci z bajek : Prosiaczek, Ali Baba,  Kopciuszek, Pszczółka Maja, Koziołek Matołek, Królewna Śnieżka, Kot w butach, Pocahontas, Pinokio, Czerwony Kapturek, Brzydkie Kaczątko, Jaś i Małgosia, Baba Jaga i Księżniczka na ziarnku grochu.
Każda z postaci chciała przekazać coś ważnego, udzielić cennych rad i pouczeń. Piątoklasiści przebrani w piękne stroje starali się ukazać, że miłość, dobroć, przyjaźń, wzajemna pomoc, życzliwość, delikatność, wrażliwość, skromność, odwaga, szacunek dla natury, prawdomówność, posłuszeństwo rodzicom są bardzo ważnymi wartościami w życiu każdego człowieka, a bogactwo wcale szczęścia nie daje. Zachęcali do rozwijania swoich talentów i przestrzegali przed zazdrością i zawiścią, które niszczą człowieka i popychają do złych czynów. Ten barwny korowód bajkowych postaci przeniósł wszystkich zebranych  w świat dobrych wartości. Całe przedstawienie było okraszone pięknymi piosenkami.
     Następnie głos zabrali uczniowie klasy I, którzy wierszem i piosenką  ukazali zalety płynące z czytania książek, zapewniając , że książka to „prawdziwy przyjaciel człowieka, który za darmo nauk  ważnych udziela”. Tym przekonali zebranych, że zasługują na miano czytelnika naszej biblioteki.
Po uroczystym ślubowaniu otrzymali z rąk dyrektora szkoły  - p. Zbigniewa Stanuszka dyplomy pasowania na czytelnika, zostali również obdarowani upominkiem -  książeczką.
                                                                                                                                                     Oprac. Marta Adamczyk

„Bezpiecznie na wsi – maszyna pracuje a dziecko obserwuje”

    Po  raz  drugi  uczniowie  naszej  szkoły  wzięli  udział  w  konkursie  plastycznym  organizowanym  przez  Kasę   Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego.  Celem konkursu jest upowszechnianie wiedzy nt. bezpiecznego zachowania się podczas prac w gospodarstwie rolnym oraz zwrócenie uwagi na czynności szczególnie niebezpieczne związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, których nie wolno powierzać dzieciom poniżej 16 lat. Tegoroczna edycja konkursu odbyła się pod hasłem: „Bezpiecznie na wsi: maszyna pracuje a dziecko obserwuje”  i miała na celu uwrażliwić dzieci na zachowanie bezpieczeństwa w kontakcie z urządzeniami i maszynami pracującymi w gospodarstwie rolnym.
                                                                                                                                                        Oprac. Marta Adamczyk

„Kartka od strażaka”

       Któż z nas nie pamięta książeczki z dzieciństwa autorstwa Czesława Janczarskiego „ Jak Wojtek został strażakiem”.  Być strażakiem to pragnienie wielu chłopców małych i dużych. Strażak to najpopularniejszy wśród młodszych dzieci zawód, który cieszy  się  społecznym  uznaniem  i  szacunkiem.  Dlatego  nie  dziwi  fakt, że uczniowie naszej szkoły tak chętnie wzięli udział w konkursie plastycznym ph. „Kartka od strażaka”. Zadaniem konkursowym było wykonanie świątecznej kartki, którą chciałbyś dostać od strażaka.
                                                                                                                                                         Oprac. Marta Adamczyk

„SUMA YATIYAWI SANA MUNAPXTA” - „Głosimy Dobą Nowinę"

Pod takim hasłem odbyło się tegoroczne kolędowanie misyjne, w które po raz osiemnasty włączyli się młodzi z naszej parafii.
     Głównym powodem, dla którego dzieci i młodzież opuszczają ciepłe i pełne gości domy w okresie świątecznym,  jest chęć dzielenia się z innymi Dobrą Nowiną o narodzeniu Zbawiciela. Odwiedzając rodziny naszej parafii, kolędnicy misyjni niosą radość , że „Słowo Ciałem się stało i zamieszkało między nami”.
Przypominają przy tym prawdę, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to, aby Dobra Nowina dotarła aż po krańce świata. Jesteśmy również zobowiązani do czynnej miłości bliźniego, która wyraża się m. in. w trosce o poprawę warunków materialnych tych, którzy cierpią z powodu głodu, nędzy, niedostatku.
Zebrane przez kolędników misyjnych ofiarywesprą kilka nowych i kontynuację starych projektów związanych z pracą księży, sióstr i świeckich wśród dzieci z Republiki Środkowoafrykańskiej, Kamerunu, Republiki Konga, Czadu, Madagaskaru, Peru oraz Rwandy i Burundi w ramach funduszu PDMD.”
      W
szystkim kolędnikom oraz ich rodzicom bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc w przygotowaniu i przeprowadzeniu kolędy misyjnej w parafii, a rodzinom za otwartość, życzliwość i hojność.
                                                                                                                                              Oprac. Marta Adamczyk