Świetlicowe eksperymentowanie – zakończenie projektu

          Od  lutego  2021  roku  uczniowie  kl.  2  z  radością  realizowali  innowację  pedagogiczną  pod  nazwą  „Świetlicowe  eksperymentowanie”.  Miała  ona  trwać  tylko  10 miesięcy,  jednak z uwagi na ogromne zaangażowanie i zainteresowanie uczniów, została przedłużona do czerwca bieżącego roku. Uczniowie zgłębiali swoją wiedzę na wielu płaszczyznach naukowych, głównie poprzez dotyk, węch, smak, a przede wszystkim samodzielne wykonywanie wszystkich prac doświadczalnych.

W II półroczu nasi mali naukowcy mieli okazję m.in.:
- stworzyć sztuczny śnieg, który do złudzenia przypominał ten prawdziwy. Do jego wykonania potrzebowaliśmy tylko pampersów  i  odrobinę  wody.  Przy  okazji  omówiliśmy  strefy  klimatyczne  na  świecie,  dowiedzieliśmy  się,  że  w  niektórych  miejscach  na  naszej  planecie  śnieg  nigdy  nie  padał, ale są też takie, w których zalega on przez cały rok.
- poznać właściwości magnetyczne niektórych ciał i substancji występujących w przyrodzie.
- zgłębić wiedzę na temat elektrostatyki, a szczególnie ładunków elektrycznych występujących w otaczających nas ciałach. Uczniowie do tego celu wykorzystali balony, które po naelektryzowaniu w cudowny sposób podnosiły ich włosy, skrawki papieru lub nawet samoczynnie zwisały cały dzień pod sufitem.
- wykorzystać ruch powietrza do napędzania własnych poduszkowców oraz samochodów, do których przyczepiali balony. Stworzyliśmy nawet własne narzędzia do gry w „Cymbergaja”.
- sprawdzić gęstość substancji poprzez mieszanie ze sobą zabarwionej wody, wody z cukrem oraz dziecięcej oliwki.
- udowodnić, że rośliny dosłownie „piją” wodę, a nawet przyjmują barwę taką jak płyn w którym są zanurzone.
- wykonać slime, który sprawił naszym naukowcom najwięcej frajdy; mógł być naciągany, zgniatany, a nawet dzięki słomce i odrobinie wdmuchanego powietrza przeradzał się w piękną bańkę.
- stworzyć niewidzialne obrazy. Do wykonania tego doświadczenia wykorzystaliśmy mleko lub cytrynę, którymi wykonywaliśmy ciekawe rysunki na kartkach, a kolejno traktowaliśmy ciepłem z żelazka. Wysoka temperatura powodowała, że nasze nagle ukazywały się naszym oczom.
- niezwykłą radość wywołało wykonywanie mydełek glicerynowych. Do ich stworzenia wykorzystaliśmy przezroczystą bazę glicerynową, barwniki spożywcze, herbatę liściastą oraz odrobinę olejku zapachowego.
- dwa ostatnie doświadczenia były przyjemne dla podniebienia. Uczniowie wykonali czekoladki oraz żelki z soku owocowego.

To tylko niektóre z ciekawszych doświadczeń, w których mieli okazję wziąć udział nasi dzielni naukowcy.

Zakończenie projektu miało miejsce 8 czerwca, kiedy podsumowaliśmy naszą pracę, omówiliśmy po kolei wszystkie doświadczenia, a nawet obejrzeliśmy zdjęcia z niektórych zajęć. Uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz zeszyty „Małego Naukowca”, w których znalazło się kilka przepisów wykorzystanych podczas „Świetlicowego eksperymentowania”.

Główne cele innowacji, takie jak rozwijanie zainteresowań dzieci oraz rozbudzanie w nich naukowej pasji, zostały zrealizowane. Zajęcia te pomogły również w kształtowaniu u uczniów umiejętności logicznego, kreatywnego myślenia i wyciągania wniosków. Przede wszystkim jednak były świetną okazją do wspólnej zabawy :)

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z ostatnich eksperymentów.

                                                                                                         Opracowała: Paulina Szewczyk